איתור מידע אודות ניצולים ונספים בשואה

.

בקרב משפחות של ניצולי שואה, המחשבה אודות גורלם של בני המשפחה אינה נותנת מנוח. גם כ-75 שנה מאז פרוץ המלחמה, רבים עדיין אוחזים בתקווה שקרוביהם או צאצאיהם חיים אי שם בעולם. אחרים השלימו עם אובדן בני משפחתם, אך מעוניינים במידע אודות גורלם. לעתים המניע לחיפוש הוא רצון להנציח את הקרובים, או לציין את יום השנה לפטירתם.

ברחבי העולם קיימים ארכיונים ומוסדות רבים האוצרים מידע אודות ניצולים ונספים בשואה. חלק מן המידע נגיש באמצעות האינטרנט, אך פזור בין מקורות רבים, בשפות שונות. חלק אחר מהמידע ניתן להשגה באמצעות חיפוש ארכיוני בלבד.

המקורות הכלליים לאיתור מידע על אודות ניצולים ונספים בשואה ידועים לרבים: בראש ובראשונה יד ושם, מאגר השואה של JewishGen, ומאגרים כלליים דומים נוספים.

אך בנוסף להם קיימים מאגרים מקוונים רבים הייחודיים למחנות ריכוז ספציפיים, או לערי-מוצא ספציפיות. חיפושים ממצים מחייבים היכרות עם מקורות רבים אלה.

לבסוף, בחלק מהערים התנהלו רישומים של אסירי הגטאות, והם שמורים בארכיון אותה עיר. אלה הם מקורות חשובים מאד, אשר במקרים רבים אינם נכללים במאגרים המקוונים. הם מאפשרים לדעת אם הקרוב בו אנו מתעניינים היה בגטו שבעיר בראשית המלחמה.

חשוב עם זאת לציין כי מרבית קרבנות השואה נספו בלא שנותר כל תיעוד על כך. במקומות רבים לא נערכו כל רישומים אודות נספים במלחמה, ובאחרים – הרישומים הושמדו. במקרים אלה גורל בני המשפחה יישאר עלום לעד.